Τραχανάς σούπα!


Η ιστορία θέλει τον τραχανά να αποτελεί εξέλιξη του χυλού με τον οποίο τρέφονταν έλληνες και ρωμαίοι, κατά την αρχαιότητα. Μάλιστα, ο γνωστός Απίκιος, ρωμαίος συγγραφέας βιβλίων μαγειρικής του 1ου μ.Χ. αιώνα, αναφέρει φαγητό με το όνομα "tractae" (είδος παχύρρευστου χυλού, τον οποίο χρησιμοποιούσαν για να πήζουν κάθε είδους σάλτσα). Εξίσου βάσιμη είναι η ιστορική εκδοχή ότι ο τραχανάς προέρχεται από την ανατολική Μεσόγειο, όπως και πολλά άλλα φαγητά. Μάλιστα προέρχεται από την τουρκική λέξη "tark-haneh", δηλαδή ένα απλό και συνηθισμένο φαγητό σε κοκκώδη μορφή, φτιαγμένο από δημητριακά και γαλακτοκομικά προϊόντα.
Με ελάχιστες παραλλαγές στη μορφή του, αλλά και σε κάποια από τα συστατικά του, συναντάμε τον τραχανά σε κάθε είδους εθνικής κουζίνας, από την ανατολίτικη μέχρι και αυτή της βόρειας Ευρώπης.



Υλικά για 6-8 άτομα

6 φλ  σπιτικό ζωμό κρέατος ή νερό
2 φλ τραχανά (ξινό)
1 φλ φρέσκο γάλα
1 φλ τυρί φέτα (τριμμένη)
2 κ.σ φρέσκο βούτυρο
αλάτι
φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Ετοιμασία

Βάζουμε σε μια κατσαρόλα το χωμό ή το νερό και το αφήνουμε να βράσει.

Αλατοπιπερώνουμε και προσθέτουμε το γάλα και τον τραχανά.

Χαμηλώνουμε τη φωτιά και αφήνουμε τη σούπα να σιγοβράσει για περίπου
20 λεπτά μέχρι να χυλώσει.

Σε όλο το διάστημα καλό θα ήταν να ανακατεύουμε που και που τη σούπα μας
για να μην κολλήσει.

Ρίχνουμε το τριμμένο τυρί , ανακατεύουμε και σιγοβράζουμε για καόμα 10 λεπτά περίπου.

Αποσύρουμε απο την φωτιά και ρίχνουμε το φρέσκο βούτυρο.

Σερβίρουμε τη σούπα μας ζεστή και αν θέλουμε πασπαλίζουμε με επιπλέον φρεσκοτριμμένο πιπέρι.


Καλή επιτυχία!








12 σχόλια:

Elpiniki είπε...

Πόσο καιρο εχω να φαω τραχανα... μου δωσες ιδεα!
Καλημερα!

KANTHAR0S είπε...

Άκρως υποτιμημένο φαγητό. Εννοείται ότι βάζουμε φέτα, όπως γράφεις κι εσύ, καθώς και μια φετούμπα ψωμί για μαγικές παπάρες.

Υ.Γ. Χθες έφαγα τραχανά.

Giorgos Varvakis είπε...

Καλημέρα Αφροδίτη :)
Έχω ένα σακουλάκι σπιτικό τραχανά κι όλο τον γυροφέρνω...
Θα τον κάνω σούπα λοιπόν!!!!!!!
Φιλιά

Afroditi Dionysopoulou είπε...

gvarvakis καλησπέρα :-) αν είναι και σπιτικός ο τραχανάς ότι καλύτερα! ελπίζω να τον ευχαριστηθείς!

Afroditi Dionysopoulou είπε...

Εκπινίκη μου σε ευχαριστώ!

Κανθαρε όπως το λες με καψαλιστο ψωμάκι ...

Καλό αππγευμα και στους 2 σας :-)

Μarion, είπε...

Ο τραχανάς είναι αγαπημενός μας, χειμώνα - καλοκαίρι.
Τα παιδιά μου τρελλαίνονται.
Είναι νόστιμος και θρεπτικός.
Εγώ το κάνω με λαδάκι πιο απλό.
Φιλιά

Zeta είπε...

Πώπω... λίγος τραχανάς τώρα θα ήτανε φάρμακο! Εμεις βάζουμε φρέσκα τριμμένη ντομάτα, εννοείται χαλούμι κομμένο σε μικρές μπουκίτσες αντί για φέτα και το γάλα προεραιτικά, αναλόγως του πόσο ξινός είναι ο τραχανάς. Γλυκαίνει τόσο πολύ με την ντομάτα και το χαλουμάκι τον απογειώνει! Θα δοκιμάσω όμως και με τη φέτα είμαι πολύ περίεργη να δω πως είναι! Μια χαρά για βραδυνό (έχω πάντα λίγο στην κατάψυξη)!

Afroditi Dionysopoulou είπε...

@Μάριον μου σε ευχαριστώ , φιλιά :-)

@Ζέτα μου πολύ ωραία ιδέα η ντομάτα και το χαλούμι , θα το δοκιμάσω σίγουρα :-) σε ευχαριστώ πολύ!

όταν λες έχεις πάντα στην κατάψυξη τι εννοείς ;
το τραχανά μαγειρεμένο ;

Ζέτα είπε...

Όχι μαγειρεμένο, ξηρό...Ο κυπριακός τραχανάς είναι λιγάκι διαφορετικός... είναι φτιαγμένος με χοντροκομμένο σιτάρι όχι με αλεύρι και δεν είναι σε κόκκους αλλά είναι ζυμωμένος σε μακρόστενα κομματάκια (τις υπόλοιπες διαφορές δεν τις ξέρω καλά για να στις πω). Για να φτιάξεις τη σούπα όμως πρέπει να αφήσεις πρώτα τα κομματάκια να μουλιάσουν 2-3 ώρες. Για να διατηρηθεί καλύτερα η γιαγιά μου τον βάζει σε ρούχινο σακκούλι με ένα σκόρδο για να μην κάνει σκουληκάκι και η μαμά μου τον βάζει στο ψυγείο... εγώ τον βάζω κατάψυξη για να μη μου τρώει χώρο...και έτσι αγοράζουμε πολύ και έχουμε για όλο το χειμώνα (κάποιες φορές και για τον επόμενο).

Afroditi Dionysopoulou είπε...

Zeta με ευχαριστώ πολύ για την άμεση απάντηση και φυσικά για τις χρήσιμες πληροφορίες!να'σαι καλα :-)

ThanasiwGiannaPetsa είπε...

Μια ερωτηση εφτιαξα τραχανα αυτην τωρα την εποχη και για να στεγνωσει καλα τον περασα απο τον φουρνο πηγαν ολα καλα αλλα ηθελα να ρωτησω να τον βαλω σε μαξιλαροθηκη και στο ψυγειο για καλη συντηρηση?Ευχαριστω

Afroditi Dionysopoulou είπε...

@ThanasiwGiannaPetsa καλησπέρα! Εγώ τον αποθηκεύω σε γυάλινα βάζα στο ψυγείο μου!