Μπισκότα σαβαγιάρ! (Τα μπισκότα της Σαβοΐας)



Τα αέρινα σαβαγιάρ είναι μια από τις παλαιότερες 
και πιο ντελικάτες δημιουργίες της ζαχαροπλαστικής τέχνης. 

Τα σαβαγιάρ ή «δάκτυλα της κυρίας», 
όπως λέγονται επειδή το σχήμα τους 
μοιάζει με λεπτεπίλεπτα γυναικεία δάκτυλα, 
εξακολουθούν να είναι και σήμερα τόσο δημοφιλή όσο ήταν, 
αιώνες πριν, στα σαλόνια των Βερσαλλιών.

Τα αφράτα, σπογγώδη μπισκότα ''γεννήθηκαν'' τον 
11ο αιώνα στο Δουκάτο της Σαβοΐας.
 Επινοήθηκαν στις κουζίνες της Αυλής 
προς τιμήν του βασιλιά της Γαλλίας, 
 όταν επισκέφτηκε την περιοχή. 
Αργότερα ονομάστηκαν «Savoiardi» και 
 έγιναν τα «επίσημα» μπισκότα της Αυλής.
 Θεωρήθηκαν μεγάλος γαστρονομικός νεωτερισμός 
και τα νεαρότερα μέλη της Αυλής τα πρόσφεραν,
 ως σύμβολο της τοπικής κουζίνας στους επισκέπτες για καλωσόρισμα.
Όταν οι απόγονοι της Μπέρθας της Σαβοΐας, 
πρίγκιπες και δούκισσες,
 άφηναν το μικρό Δουκάτο για να παντρευτούν,
 έπαιρναν μαζί τους και τα αγαπημένα τους σαβαγιάρ.
 Έτσι η συνταγή μεταφέρθηκε στις βασιλικές αυλές της Ευρώπης. 

Κατά τον 15ο αιώνα είχαν γίνει πλέον το
 κοινό ''γλυκό'' μυστικό των ευγενών.
Σύμφωνα με τις φήμες, ο Τσάρος Πέτρος ο Μέγας 
και η δεύτερη σύζυγος του, 
Τσαρίνα Αικατερίνη, όταν βρέθηκαν στη Γαλλία 
ξετρελάθηκαν τόσο πολύ με τα σαβαγιάρ που
 "εξαγόρασαν" τον βασιλικό ζαχαροπλάστη
 και τον έστειλαν αμέσως στην Αγία Πετρούπολη.
Τελικά, τα μπισκότα της Σαβοΐας είναι μια σταθερή διαχρονική αξία.
 Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις γλυκισμάτων 
που η συνταγή τους παραμένει σχεδόν ίδια πάνω από 900 χρόνια.


 Η πιο διαδεδομένη χρήση των μπισκότων τύπου σαβαγιάρ είναι στο τιραμισού όπου μπαίνουν αφού πρώτα βουτηχτούν σε μείγμα με καφέ αλλά και η υπέροχη σαρλότ!
 
Έχουν μακρόστενο σχήμα, αφρώδη υφή 
και ελαφρώς γλυκιά γεύση λόγω της ζάχαρης 
που περιέχουν μέσα, 
αλλά και στην επιφάνεια τους σαν ντεκόρ.

Γενικά φτιάχνονται από μαρέγκα αυγού, αλεύρι, ζάχαρη 
και διάφορα αρωματικά όπως βανίλια και ψήνονται στον φούρνο.

Πάμε λοιπόν να φτιάξουμε αυτό το 
πολύ νόστιμο μπισκότο, 
το οποίο άνετα τρώγεται και σκέτο.

 Υλικά

   
 4 αυγά 
(ξεχωριστά οι κρόκοι από τα ασπράδια)
100 γρ. αλεύρι γ.ο.χ.
100 γρ. ζάχαρη κρυσταλλική 
2 βανίλιες
65 γρ. άχνη ζάχαρη 
και επιπλέον για πασπάλισμα

Ετοιμασία 


Σε ένα ταψί στρωμένο με λαδόχαρτο, 
απλώνουμε τα 
65γρ άχνης ζάχαρης και τα 50γρ κρυσταλικής
 και ψήνουμε για 10 λεπτά στους 50 βαθμούς.







Χτυπάμε τα ασπράδια των αυγών σε δυνατη ταχύτητα 
στον κάδο του μίξερ μας

και σταδιακά προσθέτουμε τη ζεστή ζάχαρη. 
Χτυπάμε μέχρι να κρυώσει εντελώς

η μαρέγκα μας και συνεχίζουμε το 
χτύπημα μέχρι να έχουμε μία σφιχτή, 
γυαλιστερή μαρέγκα.  
Προσθέτουμε τη βανίλια.

Και ανακατεύουμε με μια σπάτουλα.

Αφαιρούμε και τοποθετούμε τη μαρέγκα σε ένα μεγάλο μπολ.

Στον ίδιο κάδο του μίξερ χωρίς να τον καθαρίσουμε,
 χτυπάμε τους κρόκους με την υπόλοιπη κρυσταλική ζάχαρη 
μέχρι το μείγμα να ασπρίσει και να αποκτήσει την υφή κρέμας.
Με ένα κουτάλι παίρνουμε λίγα από τα χτυπημένα ασπράδια 
και ρίχνουμε μέσα στον κάδο του μίξερ για να αφρατέψει το μείγμα.
Προσθέτουμε το μείγμα των κρόκων στο μπολ μαζί με τα υπόλοιπα ασπράδια.
Με μία σπάτουλα ενσωματώνουμε τα δύο μείγματα, 
ρίχνουμε μέσα στο μπολ και το αλεύρι (κατά προτίμηση κοσκινισμένο) 
και το ανακατεύουμε και αυτό με τη βοήθεια της σπάτουλας.


Βάζουμε το μείγμα σε ένα κορνέ ζαχαροπλαστικής 
με ένα στόμιο διαμέτρου 1εκ.
Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 190 βαθμούς. 
Βάζουμε λαδόκολλα σε 3 ταψιά και με τη 
βοήθεια του κορνέ σχηματίζουμε μπισκότα 
μήκους 5 εκ. και πλάτους 1.5 εκ. αφήνοντας λίγη 
απόσταση γιατί φουσκώνουν, 
η ζύμη μας φτάνει για να φτιάξουμε 50-60 μπισκότα.



Πριν τα βάλουμε στο φούρνο πασπαλίζουμε 
με άχνη ζάχαρη δύο φορές. 
 Με την πρώτη φορά δημιουργείται μία 
κρούστα πάνω στα κουλουράκια ενώ 
με τη δεύτερη φορά επιτυγχάνουμε την όμορφη
 και ζαχαρένια όψη στα κουλουράκια μας.


Ψήνουμε για 10-12 λεπτά, αφαιρούμε τα ταψιά από το φούρνο
 και αφήνουμε τα μπισκότα μέσα στο ταψί για 1-2 λεπτά 
μέχρι να σκληρύνουν λίγο πριν τα αφαιρέσουμε.



Καλή επιτυχία!

Πολύσπορο ψωμί με αλεύρι ολικής αλέσεως!





Αυτό το πολύσπορο ψωμί πρέπει να το δοκιμάσετε οπωσδήποτε! 
Είναι πολύ νόστιμοθρεπτικό, γίνεται πολύ γρήγορα! 
Η ποσότητα των σπόρων είναι "τόσο όσο"ώστε να τους βρίσκεις σε κάθε 
μπουκιά και σε κάνουν να μασάς με μανία!

Υλικά 
(για ένα καρβελάκι)

280 ml νερό χλιαρό
(Η θερμοκρασία του πρέπει να είναι 45 oC. 
Αν δεν έχουμε θερμόμετρο βάζουμε μέσα το δάχτυλό 
μας και μετράμε μέχρι το είκοσι. 
Αν αντέχουμε και δε νιώθουμε να καιγόμαστε είμαστε εντάξει!)
1 φακελάκι μαγιά ξερή
3 κ.σ ελαιόλαδο
100 γρ αλεύρι κίτρινο χωριάτικο
160 γρ αλεύρι ολικής
1 κ.γ. αλάτι
1 κ.σ λιναρόσπορο
1 κ.σ ηλιόσπορο
1 κ.σ κολοκυθόσπορο
1 πρέζα ξηρό θυμάρι

Ετοιμασία 


Διαλύουμε στο νερό τη μαγιά μαζί με ένα φλιτζάνι
από το κίτρινο αλεύρι και το αφήνουμε στην άκρη για 15-30 λεπτά.

Προσθέτουμε το αλάτι και το αλεύρι σιγά σιγά ζυμώνοντας με τα χέρια μας. 

Η ζύμη όσο δουλεύεται τόσο πιο εύπλαστη γίνεται και παύει κολλά στα χέρια μας. 

Επειδή η ποσότητα του αλευριού που χρειάζεται το ψωμί 
επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες και δεν είναι πάντα σταθερή, 
θυμόμαστε ότι το τελευταίο φλιτζάνι αλεύρι το προσθέτουμε 
σε δόσεις και μόνο αφού έχουμε δουλέψει τουλάχιστον 
10 λεπτά τη ζύμη μας και δούμε ότι χρειάζεται.

Γενικά όσο πιο πολύ ζυμώσουμε το ψωμί τόσο πιο ωραία υφή αποκτά.

Στο τέλος προσθέτουμε τα σποράκια και το θυμάρι και συνεχίζουμε
το ζύμωμα ώσπου να ενσωματωθούν πλήρως στη ζύμη.
Βρέχουμε μια πετσέτα με ζεστό νερό και σκεπάζουμε τη ζύμη.
Τη βάζουμε σε ζεστό μέρος και την αφήνουμε για 2 ώρες για το πρώτο φούσκωμα.

Ο χρόνος μπορεί να φαίνεται μεγάλος, 
όμως έχω παρατηρήσει ότι όσο περισσότερο αφήσουμε τη ζύμη, 
τόσο πιο νόστιμο και αρωματικό γίνεται το ψωμί.

Όταν περάσει ο χρόνος, αδειάζουμε τη ζύμη σε μια αλευρωμένη επιφάνεια 
και λαδώνοντας τα χέρια μας ζυμώνουμε, 
αναδιπλώνοντας και πατώντας την για 5 λεπτά.

Πλάθουμε το καρβέλι μας ή μικρά ψωμάκια.

Τα βάζουμε σε μια λαμαρίνα στρωμένη με αντικολλητικό χαρτί, 
τα σκεπάζουμε με μια πετσέτα και τα αφήνουμε σε ζεστό 
μέρος να διπλασιαστούν σε όγκο.

Χρειάζεται περίπου 1 ώρα.

Όταν είναι έτοιμα τα ξεσκεπάζουμε και τα ψήνουμε σε προθερμασμένο
φούρνο στους 200 oC για 45 λεπτά ή ώσπου να αποκτήσουν
ένα ωραίο ανοιχτό καφέ χρώμα.

Τα βγάζουμε αμέσως από το φούρνο 
και τα αφήνουμε σε μια σχάρα να κρυώσουν.

Καλή επιτυχία!