Πατρινό καρναβάλι ~ Ιστορία

Πατρινό Καρναβάλι, το άρμα του βασιλιά το 2003


Το Πατρινό καρναβάλι είναι η μεγαλύτερη αποκριάτικη εκδήλωση στην Ελλάδα. Μετρά 180 χρόνια ιστορίας. Οι εκδηλώσεις αρχίζουν στις 17 Ιανουαρίου και διαρκούν μέχρι την Καθαρή Δευτέρα. Το καρναβάλι της Πάτρας δεν είναι μόνο μια συγκεκριμένη εκδήλωση αλλά ένα σύνολο εκδηλώσεων που περιλαμβάνουν χορούς, παρελάσεις, κυνήγι κρυμμένου θησαυρού, καρναβάλι των μικρών κ.ά. Κορυφώνεται το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς με τη νυχτερινή ποδαράτη παρέλαση των πληρωμάτων του Σαββάτου, τη φαντασμαγορική μεγάλη Παρέλαση αρμάτων και πληρωμάτων της Κυριακής και τέλος το τελετουργικό κάψιμο του βασιλιά καρνάβαλου στο μώλο της Αγίου Νικολάου στο λιμάνι της Πάτρας. Χαρακτηριστικές αρχές του είναι ο αυθορμητισμός, ο αυτοσχεδιασμός, η πηγαία έμπνευση και ο εθελοντισμός.

 Ιστορία

Οι περισσότερες απόψεις συγλίνουν στο ότι αφετηρία του Πατρινού Καρναβαλιού υπήρξε ο πρώτος αποκριάτικος χορός μετά την απελευθέρωση, που δόθηκε το 1829 στην οικία του εμπόρου Μωρέττη. Όμως το καρναβάλι, όπως και οι περισσότερες αποκριάτικες εκδηλώσεις στη Μεσόγειο και τα Βαλκάνια συνδέονται με αρχαίες παγανιστικές εκδηλώσεις και ιεροτελεστίες, όπως αυτές προς τιμή του Διονύσου. Μέσα στην καρδιά του χειμώνα, οι πιστοί με ειδικές γιορτές επικαλούνται τη θεότητα, η οποία ξαναγεννιέται για να φέρει και πάλι την Άνοιξη. Για να γυρίσουμε στη σύγχρονη περίοδο, ρόλο στην δημιουργία του Πατρινού Καρναβαλιού φέρονται να είχαν και οι γαλλικές δυνάμεις του στρατηγού Μαιζών, οι οποίες στάθμευαν στην πόλη μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους. Θεωρείται δηλαδή ότι μετέφεραν τα αποκριάτικα έθιμα της πατρίδας τους και τον καρναβαλικό τρόπο διασκέδασης τον οποίο προσέλαβαν οι ντόπιοι. Καθοριστική συνεισφορά στην εξέλιξη του θεσμού θεωρείται πως είχαν οι Επτανήσιοι, οι οποίοι συνέρρευσαν στην Πάτρα μετά την ένωση των Ιονίων Νήσων με την Ελλάδα το 1864. Πιστεύεται ότι με το κέφι τους, την ευρηματική τους διάθεση και τη ζωντάνια τους οι νησιώτες έδωσαν άλλο χρώμα στις αποκριάτικες διασκεδάσεις στην Πάτρα, που λάμβαναν τότε χώρα σε ταβέρνες και καφενεία. Επιπλέον, η ίδια η θέση της πόλης με την αυξανόμενη ακμή του λιμανιού της και τις συχνές επαφές με τη Δύση και ιδίως με την Ιταλία, με τα περίφημα καρναβάλια της όπως αυτό της Βενετίας συνέβαλαν με τα χρόνια στη διαμόρφωση του καρναβαλιού ώστε ακόμα και σήμερα να διαθέτει αρκετά μεσογειακά και δυτικότροπα χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια και ως συνέπεια της ευμάρειας της πόλης στα τέλη του 19ου αιώνα οι καρναβαλικές εκδηλώσεις παίρνουν πιο σταθερά χαρακτηριστικά. Η εμφάνιση των πρώτων καρναβαλικών αρμάτων τοποθετείται χρονικά στη δεκαετία του 1870. Αξίζει να σημειωθεί πως τα άρματα τότε ήταν αποκλειστικά κατασκευές ιδιωτών, μόνο αργότερα ανέλαβε ο Δήμος Πατρέων έναν μεγάλο αριθμό κατασκευών. Στην ίδια δεκαετία, το 1872 οικοδομείται με συνεισφορές πλούσιων σταφιδεμπόρων το Θέατρο "Απόλλων" και φιλοξενεί αποκριάτικους χορούς, όπως ακριβώς και σήμερα, που συνεχίζει να έχει κεντρικό ρόλο στις καρναβαλικές εκδηλώσεις. Το 1880 την ημέρα του Αγίου Αντωνίου κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες μπούλες (ομάδες μεταμφιεσμένων που τριγυρίζουν στις γειτονιές και με χιουμοριστική διάθεση κάνουν πλάκα σε φίλους, γνωστούς αλλά και άγνωστους). Το έθιμο αυτό τείνει στις μέρες μας να εκλείψει. Όπως μαρτυρεί ο ιστορικός του Πατρινού Καρναβαλιού Νίκος Πολίτης την εποχή της Μπελ Επόκ διοργανώνονται ωραία καρναβάλια όπως τις χρονιές 1900, 1907, 1909 με τη συμμετοχή για πρώτη φορά ατόμων κάθε κοινωνικής τάξης και καταγωγής. Την εποχή εκείνη τοποθετείται και η εμφάνιση του εθίμου του αυγοπολέμου με κερινά αυγά γεμάτα κομφετί (κατασκευασμένα σε ειδικές μηχανές) τα οποία έριχναν οι καρναβαλιστές από τα μπαλκόνια. Αν και το έθιμο αυτό έχει εξαφανιστεί σήμερα, θεωρείται πως αποτελεί πρόδρομο του σοκολατοπόλεμου. Την αμέσως επόμενη δεκαετία τα πράγματα δεν είναι ευνοϊκά για το καρναβάλι, οι συνεχείς πόλεμοι και συγκρούσεις (Βαλκανικοί πόλεμοι, Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Εθνικός Διχασμός, Μικρασιατική εκστρατεία)στέλνουν τους άνδρες στο μέτωπο και φέρνουν στην πόλη οικονομική στενότητα και δυστυχία. Στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια η κατάσταση δεν βελτιώνεται αισθητά, μόνο σποραδικές εκδηλώσεις μαρτυρούν την έλευση του Καρναβαλιού. Προφανή εξαίρεση αποτελούν τα εντυπωσιακότατα και ωραιότατα καρναβάλια των ετών 1938 και 1939. Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και ο συνακόλουθος εμφύλιος θα φέρουν μια δεκαετή αναγκαστική διακοπή. Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 γίνονται οι πρώτες διστακτικές σκέψεις για αναβίωση του καρναβαλιού. Οι πλέον απαισιόδοξοι προεξοφλούν την αποτυχία: "τίποτα δεν θα είναι όπως παλιά". Κι όμως το καρναβάλι ξαναγεννιέται. Οι πρωτοπόροι μουσικοί όμιλοι "Ορφέας" και "Πατραϊκή Μαντολινάτα" έχουν τα ηνία της προσπάθειας [1]. Το πατρινό καρναβάλι επιστρέφει στις ζωές των πατρινών αλλά και όλων των Ελλήνων, ιδίως όμως όσων είχαν την οικονομική δυνατότητα (κυρίως εύποροι Αθηναίοι) να ταξιδέψουν στην Πάτρα για να συμμετάσχουν στο καρναβάλι, όπως και στα περίφημα μπουρμπούλια. Την ίδια περίοδο ο κινηματογραφικός φακός αποτυπώνει στιγμιότυπα του καρναβαλιού σε ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Ακόμα πιο ιστορικές σκηνές βέβαια υπάρχουν και σε ιστορικά προπολεμικά επίκαιρα. To 1956 το καρναβάλι γίνεται στόχος επιθέσεων χριστιανικών [2] και άλλων ηθικιστικών οργανώσεων, που παραπληροφορημένες καταφθάνουν στην Πάτρα από άλλες περιοχές της Ελλάδας μεσούντος του καρναβαλιού για να καταγγείλουν όργια, διαφθορά, "σόδομα και γόμορα" αλλά εμποδίζονται από την αστυνομία [3]. Οι εντελώς ανυπόστατες κατηγορίες συναντούν την αδιαφορία ή την ενόχληση των Πατρινών και των επισκεπτών του καρναβαλιού. Είναι χαρακτηριστικό πως η τοπική εκκλησία δεν συμμερίζεται τις απόψεις των ταραξιών αφού γνωρίζει πως το καρναβάλι είναι μια εντελώς αθώα ψυχαγωγική εκδήλωση. Ακόμα, την ίδια εποχή σε ορισμένες περοπτώσεις επιβάλλεται άνωθεν λογοκρισία σε ορισμένες καρναβαλικές κατασκευές των οποίων το καυστικό πνεύμα έθιγε τα κακώς κείμενα. Τέλος το 1964 χρονιά θανάτου του βασιλιά Παύλου το Καρναβάλι θα ματαιωθεί. Οι λιγοστές παραφωνίες με κανέναν τρόπο δεν σκιάζουν τη μεγαλοπρέπεια του καρναβαλιού το οποίο γνωρίζει πια μέγιστη πανελλαδική καταξίωση ενώ προσελκύει και το βλέμμα ορισμένων διεθνών ΜΜΕ. Το 1966 το καρναβάλι τίθεται σε νέες βάσεις. Ο δημοσιογράφος Νίκος Μαστοράκης φέρνει στην Πάτρα το Κυνήγι του Κρυμμένου Θησαυρού στο οποίο παίρνουν μέρος 94 Πατρινοί και επισκέπτες με τα αυτοκίνητα τους. Πρώτη νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα ενός φίλου του καρναβαλιού από τη Θεσσαλονίκη, του Άλκη Στέα ο οποίος θα δεχτεί να παρουσιάσει το παιχνίδι την επόμενη χρονιά. Έτσι, ο αείμνηστος πια Στέας γίνεται για δεκαετίες ο θρυλικός παρουσιαστής του καρναβαλιού το οποίο μπαίνει σε κάθε ελληνικό σπίτι από τις τηλεοπτικές συχνότητες της ΕΡΤ. Εκφράσεις του όπως "η καρναβαλούπολη της Ελλάδας", για την Πάτρα και "συνεχίστε να χορεύετε" προς τους καρναβαλιστές θα μείνουν ιστορικές. Το 1974 ξεκινά η σύγχρονη φάση του καρναβαλιού, οι καρναβαλιστές πείθονται να εγκαταλείψουν τα αυτοκίνητά τους και να παρελάσουν πεζή στους δρόμους (ως τότε μόνο τα άρματα παρήλαυναν). Το θέαμα κορυφώνεται, το καρναβάλι γιγαντώνεται και η Πάτρα κατακλύζεται από εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες.


Διοργανωτής


Ο τζίτζικας, έμβλημα του Πατρινού Καρναβαλιού 1997


Ψυχή του καρναβαλιού αποτελούν οι δεκάδες χιλιάδες καρναβαλιστές Πατρινές, Πατρινοί, επισκέπτες και φίλοι του Πατρινού Καρναβαλιού άνθρωποι κάθε ηλικίας οι οποίοι συμμετέχουν αυθόρμητα στις καρναβαλικές εκδηλώσεις τόσο στις επίσημες όσο και σε εκατοντάδες άλλες ανεπίσημες όπως αποκριάτικοι χοροί, μπαλ μασκέ και γλέντια σε σπίτια, γειτονιές, κλάμπ, καφέ, εστιατόρια κτλ. Ωστόσο, τις τελευταίες δεκαετίες ένα μεγάλο μέρος της διοργάνωσης αναλαμβάνει σταθερά ο Δήμος Πατρέων μέσω της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης Πάτρας (ΔΕΠΑΠ) η οποία εποπτεύει και το καρναβαλικό εργαστήρι, μοναδικό χώρο στην Ελλάδα όπου κατασκευάζονται τα μεγαλειώδη άρματα του βασιλιά Καρνάβαλου και της συνοδείας του καθώς και άλλες κατασκευές που κοσμούν την πόλη στη διάρκεια της Αποκριάς. Το καρναβάλι ενίοτε λαμβάνει την οικονομική στήριξη του ΥΠΠΟ και άλλων φορέων. Όμως η επίσημη στήριξη είτε δημοτική είτε κρατική ήρθε να ενισχύσει έναν πατροπαράδοτο θεσμό και όχι να δημιουργήσει κάτι εκ του μη όντος όπως συμβαίνει με τις αποκριάτικες εκδηλώσεις άλλων ελληνικών δήμων.


Τελετή Έναρξης



 Στις 17 Ιανουαρίου κάθε χρόνο, κάνει την εμφάνισή του στους δρόμους της Πάτρας ο τελάλης του Πατρινού Καρναβαλιού, τα τελευταία χρόνια μια ειδική κατασκευή με τη μορφή μουσικού άρματος. Ο τελάλης αναγγέλλει με κάθε καρναβαλική επισημότητα την έναρξη του Καρναβαλιού με ένα σκωπτικό μήνυμά του και καλεί τους Πατρινούς να συγκεντρωθούν το βράδυ της ίδιας μέρας στην Τελετή Έναρξης, στην κεντρική πλατεία της πόλης, την Πλατεία Γεωργίου. Εκεί κατά τη διάρκεια μιας φαντασμαγορικής γιορτής με στοιχεία έκπληξης, μιας και το περιεχόμενό της κρατιέται μυστικό ως την τελευταία στιγμή, κηρύσσεται η έναρξη του Πατρινού καρναβαλιού από τον Δήμαρχο Πατρέων από τον εξώστη του Δημοτικού Θεάτρου Απόλλων.

Τσικνοπέμπτη


Η γιορτή της Τσικνοπέμπτης έχει ιδιαίτερο χρώμα στην Πάτρα εξαιτίας και της επιρροής του καρναβαλιού. Την ημέρα εκείνη εκατοντάδες Πατρινοί στήνουν ψησταριές σε κάθε σημείο της πόλης. Όμως επίκεντρο των εκδηλώσεων αποτελεί η Άνω Πόλη, η παλιά συνοικία Τάσι και κυρίως η οδός Γερμανού και οι δρόμοι γύρω από αυτή. Λαϊκά και καρναβαλικά δρώμενα, μουσικές κομπανίες συμπληρώνουν τη βραδιά της άφθονης κατανάλωσης ψητού κρέατος και οινοποσίας. Άλλοτε εκείνες της ημέρες πριν την Αποκριά στην Πάτρα αναβίωνε μια χαρακτηριστική παράδοση, "ο γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς". Η Γιαννούλα ήταν υπαρκτό πρόσωπο, επρόκειτο για μια φτωχή γυναίκα της Άνω πόλης που έζησε στην περίοδο πριν τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και κύρια δραστηριότητά της ήταν η πώληση κουλουριών που της εξασφάλιζε τα προς το ζην. Ορισμένοι Πατρινοί εκμεταλλευόμενοι την αφέλειά της και το ευφάνταστο του χαρακτήρα της, της έταζαν πως θα την παντρέψουν με τον πρόεδρο της Αμερικής Ουίλσον. Η σχετική φάρσα περιλάμβανε άφιξη του Ουίλσον με πλοίο στο λιμάνι και άνοδό του στην Άνω πόλη όπου θα τελούνταν και ο γάμος με τη Γιαννούλα. Η εύπιστη κουλουρού υποδεχόταν τον υποτιθέμενο Ουίλσον, Ιούλσο όπως τον πρόφερε η ίδια, και που φρόντιζαν πάντα να τον ντύνουν με φράκο και ημίψηλο, αλλά ώσπου να αντιληφθεί την ειρωνεία της στιγμής, το πλήθος των συγκεντρωμένων για το γάμο είχε διασκεδάσει με την ψυχή του. Το θέαμα επαναλήφθηκε αρκετές χρονιές.


Καρναβάλι των Μικρών 


Σημαντική καινοτομία της τελευταίας δεκαετίας -με ρίζες όμως στο baby rally που πρωτοδιοργανώθηκε το 1968- και πανευρωπαϊκή αποκλειστικότητα του Πατρινού Καρναβαλιού αποτελεί το Καρναβάλι των Μικρών που κορυφώνεται με την Μεγάλη Παρέλαση των Μικρών κάθε Κυριακή του Ασώτου. Εκείνη την ημέρα χιλιάδες μικροί καρναβαλιστές από την Πάτρα, τη Δυτική Ελλάδα αλλά και από όλη την Ελλάδα παρελαύνουν στους κεντρικούς δρόμους της Πάτρας σε ομάδες ανάλογα με το νηπιαγωγείο, το σχολείο τους, το φροντιστήριό τους, τη σχολή χορού τους. Μαζορέτες και η νεανική μπάντα του Δήμου συνοδεύουν τα παιδιά. Με την πάροδο των χρόνων το Καρναβάλι των Μικρών ακολουθεί τη δική του επιτυχημένη πορεία συναγωνιζόμενο επάξια εκείνο των μεγάλων. Ειδικά τραγούδια γράφονται γι αυτό, διεξάγονται ειδικοί διαγωνισμοί και παιχνίδια, ενώ το Καρναβαλικό Συνεργείο του Δήμου κατασκευάζει ειδικά άρματα εμπνευσμένα από δημοφιλή παραμύθια. Στην πλατεία Υψηλών Αλωνίων στήνεται συνήθως η καρναβαλούπολη, ογκώδεις χαρούμενες κατασκευές καρναβαλικού χαρακτήρα με τις οποίες μπορούν να παίξουν τα παιδιά. Αξιοσημείωτο είναι πως το καρναβάλι των Μικρών διεξάγεται σε συνθήκες απόλυτης ασφάλειας για τα παιδιά καθώς παρελαύνουν μαζί τους και οι δάσκαλοι, επιβλέποντες και οι κηδεμόνες τους. Το καρναβάλι των μικρών αποτελεί βασικό στοιχείο της καρναβαλικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών και "φυτώριο" καρναβαλιστών.

 Παιχνίδι Κρυμμένου θησαυρού

 

Οι ομάδες του Κρυμένου Θησαυρού συγκροτούνται είτε από μόνιμες συντροφιές καρναβαλιστών είτε από παρέες στα γυμνάσια και τα λύκεια της πόλης, συνάδελφους στη δουλειά ή γνωστούς στη γειτονιά. Έχουν ένα όνομα ως ομάδα και ένα θέμα - που δίνει και το όνομα κάθε χρονιάς- για τη μεταμφίεσή τους.Ανάλογα με την καρναβαλική θητεία- παιδεία των μελών και τον χρόνο που διαθέτουν προσανατολίζονται είτε μόνο στη συμμετοχή στις παρελάσεις είτε και στη συμμετοχή στα παιχνίδια και τους διαγωνισμούς του κρυμμένου θησαυρού. Αυτά τα παιχνίδια περιλαμβάνουν ερωτήσεις από ιστορία, φιλολογία, μαθηματικά ή από πρακτικές γνώσεις, ασκήσεις πλοήγησης μέσα από κρυμμένα ενδεικτικά στοιχεία διασκορπισμένα σε ολόκληρη τη πόλη, καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς ζωγραφικής, παντομίμας, θεατρικών στιγμιοτύπων κι ότι άλλο βάλουν στο μυαλό τους οι διοργανωτές του παιχνιδιού. Οι επιδόσεις των ομάδων στις διάφορες φάσεις του παιχνιδιού βαθμολογούνται κι έτσι αναδεικνύεται ο μεγάλος νικητής. Αρκετές ομάδες διατηρούν γραφεία και λέσχες στη διάρκεια της καρναβαλικής περιόδου, πολλές διοργανώνουν πάρτυ και χορούς ή και δημόσιες εκδηλώσεις σε δρόμους και πλατείες. Μερικές μετέχουν στη παρέλαση έχοντας κατασκευάσει και καρναβαλικό άρμα σχετικό με το θέμα της μεταμφίεσής τους. Ο αριθμός των μελών μιας ομάδας κυμαίνεται από 50 άτομα έως 300, συχνά και περισσότερα. Στο καρναβάλι του 2006 πήραν μέρος 239 ομάδες. Τα τελευταία χρόνια στα μέλη τους περιλαμβάνονται κι άτομα από άλλες πόλεις που θέλουν όχι απλά να παρακολουθήσουν το πατρινό καρναβάλι άλλα και να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις του.

 Νυχτερινή Ποδαράτη παρέλαση



Λέγεται και ποδαράτη επειδή δεν συμμετέχουν άρματα αλλά μόνο οι ομάδες του κρυμμένου θησαυρού. Η νύχτα, οι φωτισμοί, η γρήγορη ροή, τα χρώματα και το κέφι συνδυάζονται δίνοντας ένα φαντασμαγορικό θέαμα.

Μεγάλη Παρέλαση

 


Η κορυφαία εκδήλωση του Πατρινού Καρναβαλιού. Προηγούνται τα καρναβαλικά άρματα του Δήμου κι ακολουθούν χωρίς τελειωμό οι ομάδες του κρυμμένου θησαυρού. Παρά την ικανοποιητική ροή που επιτυγχάνεται η παρέλαση, λόγω του μεγάλου αριθμού των συμμετεχόντων ( 35-40.000 τα τελευταία χρόνια), διαρκεί αρκετές ώρες. Διασχίζει την πόλη, παρακολουθείται από δεκάδες χιλιάδες θεατές στα πεζοδρόμια, τα μπαλκόνια των σπιτιών και τις κερκίδες και μεταδίδεται τηλεοπτικά, όπως κι αυτή του Σαββάτου, από το εθνικό δίκτυο.

Τελετή Λήξης

Διεύρυνση της παραδοσιακής καύσης του άρματος του Καρναβάλου με συναυλίες, χορούς, αποχαιρετισμό στο καρναβάλι που τέλειωσε, αναγγελίες για το επόμενο και πολλά- πολλά πυροτεχνήματα. Γίνεται στο λιμάνι το βράδυ της Κυριακής και μεταδίδεται, επίσης, τηλεοπτικά.



ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

Το Καρναβαλικό Εργαστήρι του Δήμου Πατρέων για πρώτη φορά λειτούργησε σε μόνιμη βάση από το 1988 στο χώρο του πρώην εργοστασίου Λαδόπουλου, ενώ από το 1995 μεταφέρθηκε στο Πετρωτό όπου παραμένει ως σήμερα με την σημερινή μορφή του.
Είναι ο χώρος που κάθε χρόνο σμιλεύεται η φιγούρα του Βασιλιά Καρνάβαλου και της συνοδείας του. Εξαιρετικοί καλλιτέχνες, με εφόδια τη σπάνια έμπνευση, τη φαντασία, την ευρηματικότητα και την υψηλή δεξιοτεχνία εργάζονται πυρετωδώς ώστε κάθε Καρναβάλι να ξεπερνά το προηγούμενο σε ποιότητα.
Τα καρναβαλικά άρματα διαπνέονται από σατιρική αύρα, σφραγίζονται από το υψηλό ποιοτικό επίπεδο και την άρτια τεχνική των δημιουργών τους και συνδυάζουν τη διαχρονικότητα του καρναβαλικού πνεύματος με την επικαιρότητα των θεμάτων, που συχνά αντλούνται από τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες των καιρών. Είναι αυτά που αφήνουν άριστες εντυπώσεις και ξεχωρίζουν στις μεγάλες παρελάσεις του Καρναβαλιού. Το 1998 βγήκε η πρώτη θεματική σειρά αρμάτων με τίτλο « Ο Καρνάβαλος Οδυσσέας».
Στο Καρναβαλικό Εργαστήρι του Δήμου Πατρέων δημιουργούνται επίσης τα άρματα του Καρναβαλιού των Παιδιών, που έχουν ειδικό εκπαιδευτικό αλλά και ψυχαγωγικό χαρακτήρα, ενώ τα περισσότερα λειτουργούν και ως παιχνίδια. Από τις κατασκευές αυτές, που ξεκίνησαν με το 2ο Καρναβάλι των Μικρών το 1997, έγινε δυνατή η δημιουργία της Κινητής Καρναβαλούπολης.
Στο Καρναβαλικό Εργαστήρι κυριαρχούν η παράδοση και η τεχνογνωσία, οι οποίες μεταφέρονται από γενιά σε γενιά, διατηρούνται αλλά και εμπλουτίζονται στο πέρασμα του χρόνου.
Μια ιδιότυπη βιομηχανία ονείρων, όπου χτυπά η καρδιά του Πατρινού Καρναβαλιού μετρώντας τους παλμούς του κεφιού και της δημιουργίας και δίνοντας αίγλη στη μεγάλη γιορτή της πόλης.

πηγή : http://www.carnivalpatras.gr/Home/tabid/41/Default.aspx
 


Πρόγραμμα Πατρινού Καρναβαλιού 2011




http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/50132


ΗΜ/ΝΙΑΗΜΕΡΑΩΡΑ
ΕΚΔΗΛΩΣΗ
ΧΩΡΟΣ
17/1/2011ΔΕΥΤΕΡΑΠΡΩΙΤΕΛΑΛΗΣΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
18/1/2011ΤΡΙΤΗΠΡΩΙΤΕΛΑΛΗΣΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
19/1/2011ΤΕΤΑΡΤΗΠΡΩΙΤΕΛΑΛΗΣΡΙΟΝ
20/1/2011ΠΕΜΠΤΗΠΡΩΙΤΕΛΑΛΗΣ

ΜΕΣΣΑΤΙΔΑ, ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΑΤΡΩΝ, ΡΟΪΤΙΚΑ

21/1/2011ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΠΡΩΙ

ΑΠΟΓΕΥΜΑ
ΤΕΛΑΛΗΣ

ΤΕΛΑΛΗΣ
ΣΤΙΣ ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
22/1/2011ΣΑΒΒΑΤΟ12.00

21.00
ΤΕΛΑΛΗΣ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ 5ου ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ


ΠΛ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ
24/1/2011ΔΕΥΤΕΡΑΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ- Έναρξη Καρναβαλικού Εργαστηρίου στα σχολεία
25/1/2011ΤΡΙΤΗΑΠΟΓΕΥΜΑΗ ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙΣΥΝΟΙΚΙΕΣ
28/1/2011ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ21.153ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΑΤΙΡΑΣ «ΜΩΜΟΣ Ο ΠΑΤΡΕΥΣ»
Κ.Δ.Ε.ΠΑ.Κ – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ – ΡΕΦΕΝΕ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΣΑΤΙΡΑ – «Η ΦΙΛΟΝΙΚΙΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ»
-Η ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΠΟΛΛΩΝ»
29/1/2011ΣΑΒΒΑΤΟ17.00 &
20.30

3ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΑΤΙΡΑΣ «ΜΩΜΟΣ Ο ΠΑΤΡΕΥΣ»
Κ.Δ.Ε.ΠΑ.Κ – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ – ΡΕΦΕΝΕ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΩΜΟΣ 2011
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΠΟΛΛΩΝ»


31/1/2011ΔΕΥΤΕΡΑ20.00
(2 προβολές)
4ο ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Κ.Δ.Ε.ΠΑ.Κ – ΑΝΗΣΥΧΟΙ ΕΝ ΠΛΩ - ΓΥΜΝΟΣ ΟΦΘΑΛΜΟΣ
Η ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΘΕΑΤΡΟ
«ΛΙΘΟΓΡΑΦΕΙΟ»
1/2/2011ΤΡΙΤΗ20.00
(2 προβολές)
4ο ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Κ.Δ.Ε.ΠΑ.Κ – ΑΝΗΣΥΧΟΙ ΕΝ ΠΛΩ - ΓΥΜΝΟΣ ΟΦΘΑΛΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΟ
«ΛΙΘΟΓΡΑΦΕΙΟ»
2/2/2011ΤΕΤΑΡΤΗ20.00
(2 προβολές)
4ο ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Κ.Δ.Ε.ΠΑ.Κ – ΑΝΗΣΥΧΟΙ ΕΝ ΠΛΩ - ΓΥΜΝΟΣ ΟΦΘΑΛΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΟ
«ΛΙΘΟΓΡΑΦΕΙΟ»
4/2/2011
5/2/2011
6/2/2011
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ
18.00
12.00 & 18.00
12.00 & 18.00
ΠΑΙΔΙΚΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
«Μια ιστορία με Ιστορίες»
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΟ ΚΟΜΙΤΑΤΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΠΟΛΛΩΝ»
5/2/2011 ΣΑΒΒΑΤΟ
11.0046ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«TO KNOW US BETTER»
ΕΣΠΕΡΟΣ
9/2/2011
έως 13/2/2011
ΤΕΤΑΡΤΗ
έως
ΚΥΡΙΑΚΗ
21.30ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
«Ο γύρος της μέρας σε 80 κόσμους»
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΟ ΚΟΜΙΤΑΤΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΠΟΛΛΩΝ»
12/2/2011ΣΑΒΒΑΤΟ17.00
46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«4 ΕΠΟΧΕΣ»
ΠΛΑΤΕΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
13/2/2011ΚΥΡΙΑΚΗ12.0046ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«ΔΙΑΠΛΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ»
ΔΙΕΥΡΥΜΕΝΟ ΚΕΝΤΡΟ
14/2/2011ΔΕΥΤΕΡΑ19.30ΕΝΑΡΞΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΣΤΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ
Διάρκεια έκθεσης έως 4/3
Ώρες Λειτουργίας: ΣΑΒ/ΚΑ: 10.00 – 14.00 & 18.00 – 22.00 ΚΑΘ/ΝΕΣ: 18.00 – 22.00
ΠΑΛΑΙΟ ΑΡΣΑΚΕΙΟ
15/2/2011ΤΡΙΤΗΗ ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ
19/2/2011ΣΑΒΒΑΤΟ
11.00 – 14.00




21.10 – 23.35
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΡΝΑΒΑΛΟΥΠΟΛΗ
- Μπαντίνα Δήμου Πατρέων
- Διαδραστικά παιχνίδια προσαρμοσμένα στις ειδικές
κατασκευές με την συμμετοχή των παιδιών
- Θέατρα Δρόμου
-46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«ΘΕΜΑ, ΓΚΑΖΙ ΜΟΥΣΙΚΗ»
ΠΛΑΤΕΙΑ ΥΨΗΛΩΝ ΑΛΩΝΙΩΝ







ΕΡΑ
ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΙΚΟΣ ΔΗΜΟΣ
20/2/2011ΚΥΡΙΑΚΗ
11.00 – 14.00






17.30 & 19.30


12.00
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
  • ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΡΝΑΒΑΛΟΥΠΟΛΗ
- Μπαντίνα Δήμου Πατρέων
- Διαδραστικά παιχνίδια προσαρμοσμένα στις ειδικές
κατασκευές με την συμμετοχή των παιδιών
- -Θέατρα Δρόμου

  • Ο ΑΣΤΡΟΖΩΗΡΟΥΛΗΣ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Θεατρική Ομάδα 8ου Γυμνασίου Πατρών
46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«ΟΜΙΛΕΙΤΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ»

ΠΛΑΤΕΙΑ ΥΨΗΛΩΝ ΑΛΩΝΙΩΝ







ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«ΑΠΟΛΛΩΝ»



ΠΛΑΤΕΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
21/2/2011
εως
6/3/2011
ΔΕΥΤΕΡΑΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΝΗΣΥΧΟΙ ΕΝ ΠΛΩ-ΡΕΦΕΝΕ-ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΟ ΚΟΜΙΤΑΤΟ
ΠΑΛΑΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΛΟΥΤΡΑ
22/2/2011ΤΡΙΤΗΗ ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ
23/2/2011ΤΕΤΑΡΤΗΗ ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ
24/2/2011ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗΣΑΝΩ ΠΟΛΗ
25/2/2011ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ16.00







Μεσάνυχτα
46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«ΘΕΜΑΤΑ ΣΑΚΟΥΛΑΣ»
Η ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΠΑΡΕΛΑΣΗ ΑΡΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΩΝ ΧΟΡΟΥ

ΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΧΟΡΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ

46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ «ΦΕΓΓΑΡΑΚΙ ΜΟΥ ΛΑΜΠΡΟ»
ΕΡΑ



ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ



ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ
ΠΛ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ


ΔΙΕΥΡΥΜΕΝΟ ΚΕΝΤΡΟ
26/2/2011ΣΑΒΒΑΤΟ
11.00-14.00


11.00


18.00


19.00

ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΡΝΑΒΑΛΟΥΠΟΛΗ
-Μπαντίνα Δήμου Πατρέων
-Θέατρα Δρόμου
46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«ΘΕΜΑΤΑ ΣΑΚΟΥΛΑΣ»

Ο ΚΛΕΦΤΗΣ ΤΩΝ ΑΣΤΕΡΙΩΝ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ «ΑΝΗΣΥΧΟΙ ΕΝ ΠΛΩ»
46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«ΛΕΣ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΧΘΕΣ»
ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ





ΕΡΑ


ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«ΑΠΟΛΛΩΝ»


ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
27/2/2011ΚΥΡΙΑΚΗ11:00

Μεσημέρι

18.00


AFTER
(απόγευμα)

AFTER-AFTER
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ - ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΕΛΑΣΗ
ΣΗΜΕΙΟ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ: ΠΛ. ΟΜΟΝΟΙΑΣ
46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
Ο ΚΛΕΦΤΗΣ ΤΩΝ ΑΣΤΕΡΙΩΝ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ «ΑΝΗΣΥΧΟΙ ΕΝ ΠΛΩ»

46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«ΔΩΣΤΗ ΚΑΙ ΠΑΡΤΙ»

46ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
«Η ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΝΗΓΟΥ»
Π0ΡΕΙΑ:
ΓΟΥΝΑΡΗ-ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΠΛ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ
(ΠΕΡΙΜΜΕΤΡΙΚΆ) ΕΡΜΟΥ


ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΠΟΛΛΩΝ»



ΠΑΤΡΑ



ΠΑΤΡΑ
28/2/2011ΔΕΥΤΕΡΑ
20.30
Η ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΟΡΦΕΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«ΑΠΟΛΛΩΝ»
1/3/2011ΤΡΙΤΗΗ ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΠΑΡΕΛΑΣΗ ΑΡΜΑΤΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ
2/3/2011ΤΕΤΑΡΤΗ
20.30
Η ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΟΡΦΕΑΣ ΠΑΤΡΩΝ

ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«ΑΠΟΛΛΩΝ»
3/3/2011ΠΕΜΠΤΗ18.00 – 20.00ΘΕΑΤΡΑ ΔΡΟΜΟΥ
Η ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ
4/3/2011ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

18.00 – 20.00
20.30
Η ΜΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ

ΘΕΑΤΡΑ ΔΡΟΜΟΥ
ΠΑΡΕΛΑΣΗ ΑΡΜΑΤΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ


ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ
5/3/2011ΣΑΒΒΑΤΟ12.00 – 14.00
12.30

18.30
ΘΕΑΤΡΑ ΔΡΟΜΟΥ
ΟΙ ΣΟΚΟΛΑΤΟΡΙΧΤΕΣ ΠΕΡΙΟΔΕΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

ΒΡΑΔΙΝΗ ΠΟΔΑΡΑΤΗ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ


ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΗΣ
6/3/2011ΚΥΡΙΑΚΗ14.00


21.00
ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΕΛΑΣΗ

ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ




ΜΟΛΟΣ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
7/3/2011ΔΕΥΤΕΡΑ19.00ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ

*Στο πρόγραμμα ενδέχεται να γίνουν αλλαγές.


Καλή διασκέδαση!

Μηλόπιτα με ζύμη κρασιού-πορτοκαλιού






Υλικά για την ζύμη

1 φλ ελαιόλαδο
1/2 φλ κρασί λευκό ξηρό
1/2 φλ χυμό πορτοκαλιού
4 κ.σ ζάχαρη
3,5~4 φλ αλεύρι φαρινάπ

Υλικά για τη γέμιση

6 μήλα
1/2 φλ ζάχαρη
1 κ.γ κανέλα
1 φλ καρυδόψιχα χοντροκομμένη
ζάχαρη άχνη





Ετοιμασία

Ετοιμάζουμε την ζύμη : Βάζουμε σε λεκάνη όλα τα υγρά υλικά μας , το ελαιόλαδο , το κρασί και το χυμό πορτοκαλιού , προσθέτουμε την ζάχαρη και ανακατεύουμε πολύ καλά. Ρίχνουμε λίγο λίγο το αλέυρι (όσο πάρει) μέχρι να γίνει μια μαλακή ζύμη.
Ετοιμάζουμε τη γέμιση : Καθαρίζουμε τα μήλα και τα κόβουμε σε μικρά κομμάτια. Τα βάζουμε σε αντικολλητικό τηγάνι μαζί με την κανέλα και τη ζάχαρη. Τα ανακατεύουμε μέχρι να πιούν τα υγρά τους και να μαλακώσουν εντελώς. Αφήνουμε να κρυώσουν και προσθέτουμε τα καρύδια.



Κόβουμε μικρά μικρά κομματάκια της ζύμης , τα πιέζουμε στην παλάμη μας και στρώνουμε όλη την βάση της ταρτιέρας μας. Προσθέτουμε την γέμιση και στρώνουμε με τον ίδιο τρόπο την ζύμη ώστε να καλήψουμε την επιφάνεια μας.



Ψήνουμε στους 180 βαθμούς για μισή ώρα.
Μόλις βγάλουμε απο το φούρνο πασπαλίζουμε με άχνη ζάχαρη και κανέλα.




Καλή επιτυχία!






Πατάτες ογκρατέν



Υλικά

1 1/2 κιλό πατάτες
1 φλ τσαγιού τριμμένη γραβιέρα
500 ml γάλα
250 ml κρέμα γάλακτος
2 κ.σ βούτυρο
2 σκελίδες σκόρδο
αλάτι , πιπέρι
μοσχοκάρυδο

Ετοιμασία

Πλένουμε τις πατάτες και τις κόβουμε σε λεπτές φέτες.


 Αλείφουμε με τριμμένο σκόρδο τον πάτο τους σκέυους ,
βουτυρώνουμε  και στρώνουμε μια στρώση πατάτες.

Πασπαλίζουμε με τριμμένη γραβιέρα και ξαναβάζουμε
μια στρώση πατάτες.
Συνεχίζουμε εναλλάξ με την γραβιέρα μέχρι να τελιώσουν τα υλικά μας.

Σε βαθύ μπόλ ανακατεύουμε το γάλα με την κρέμα γάλακτος ,
αλατοπιπερώνουμε και ρίχνουμε το μοσχοκάρυδο.

Ριχνουμε το μίγμα πάνω απο τις πατάτες και βάζουμε και το υπόλοιπο βούτυρο.



Σε προθερμασμένο φούρνο , ψήνουμε για 1 περίπου ώρα στους 220 βαθμούς ,
 εάν πάρουν πολύ νωρίς χρώμα ,σκεπάζουμε με αλουμινόχαρτο για να μην καούν.

Σερβίζουμε ζεστό το φαγητό μας.




Καλή επιτυχία

* Μια κλασική συνταγή απο τον Νικ.Τσελεμεντέ.

Κολοκυθάκια γεμιστά με άσπρη σάλτσα




Υλικά 

 1 ½ κιλό κολοκύθια μεγάλα
 1 κ.σ χυμό λεμόνι
 4 κ.σ ελαιόλαδο
 αλάτι, μαύρο πιπέρι και σκόνη πάπρικας

Για την γέμιση

 ½ κιλό κιμά μοσχαρίσιο
 4 φρέσκα κρεμμυδάκια ή 2 ξερά, σε ροδέλες
 ½ φλ του τσαγιού ρύζι γλασέ
 2  κ.σ ψιλοκομμένο άνηθο
2 κ.σ ψιλοκομμένο μαϊντανό
 1 κ.σ χυμό λεμόνι
 4 κ.σ ελαιόλαδο
αλάτι και πιπέρι

Για την σάλτσα

2 φλ του τσαγιού ζωμό κρέατος
2 φλ του τσαγιού γάλα φρέσκο πλήρες
1 αυγό
1 κ.σ κορν φλάουρ
1 κ.σ χυμό λεμονιού

Ετοιμασία

Κόβουμε τις άκρες από τα κολοκύθια και τα κόβουμε στη μέση.
Με το ειδικό εργαλείο, αφαιρούμε το εσωτερικό τους και κρατάμε
περίπου το μισό το οποίο και κόβουμε σε κυβάκια.
Σε βαθύ μπολ ανακατεύουμε όλα τα υλικά της γέμισης μαζί με το
κρεμμύδι που έχουμε από πριν σοτάρει ελάχιστα σε ελαιόλαδο,
μαζί με το εσωτερικό από τα κολοκύθια.

Με κουταλάκι γεμίζουμε τα κολοκύθια και τα αραδιάζουμε στον
πάτο μιας κατσαρόλας με καπάκι, ώστε να καλύψουν όλη τη βάση της.
Προσθέτουμε κρύο νερό μέχρι τη μέση των κολοκυθιών, λίγο λάδι, λεμόνι,
αλάτι και πιπέρι και τα αφήνουμε να βράσουν για μισή ώρα με 40 λεπτά,
σε μέτρια φωτιά, σκεπασμένα οπωσδήποτε με το καπάκι.

Έτσι, τα κολοκύθια μαγειρεύονται σχεδόν στον ατμό τους και δεν
χάνουν τη γεύση και το χρώμα τους από το πολύ βράσιμο.

Όταν έχουν γίνει, ετοιμάζουμε τη σάλτσα: Τοποθετούμε μέσα στην κατσαρόλα
ένα ρηχό πιάτο ανάποδα και καθώς το συγκρατούμε με μια κουτάλα,
αδειάζουμε σε μικρή κατσαρόλα το ζωμό που έχει βγάλει το φαγητό.
Προσθέτουμε με τη σειρά, το ζωμό κρέατος, το γάλα κρύο,
 το αβγό και το κορν φλάουρ.
Ανακατεύουμε με το σύρμα των αβγών σε μέτρια φωτιά μέχρι να
δέσει η σάλτσα και στο τέλος προσθέτουμε το λεμόνι.
Το λεμόνι δεν πρέπει να μπαίνει από την αρχή σε σάλτσες που έχουν γάλα,
γιατί καθώς ζεσταίνεται η σάλτσα θα κόψει.
Διορθώνουμε σε αλάτι και πιπέρι και σερβίρουμε πάνω από τα κολοκυθάκια.
Γαρνίρουμε με πάπρικα σε σκόνη.


* Η συνταγή είναι από το  παλαιότερο τεύχος Κυριακάτικου περιοδικού Gourmet.
* Εγώ αντικατέστησα τον κιμά με ψιλοκομμένο κοτόπουλο βραστό.
Στην γέμιση πρόσθεσα ψιλοκομμένο καρότο και κόκκινη πιπεριά.
Εκτός από κολοκυθάκια , γέμισα και πατάτες.


Καλή επιτυχία!



Πατάτες ψητές γεμιστές!


 





Υλικά

6 μέτριες πατάτες
6 κ.σ φέτα τριμμένη
1 κ.σ γιαούρτι
3 φέτες μπέικον
3 κ.σ ψιλοκομμένη κόκκινη πιπερία
2 σκελίδες σκόρδο τριμμένο
1 κ.σ ελαιόλαδο
αλάτι
πιπέρι
πάπρικα
σουσάμι



Ετοιμασία

Πλένουμε πολύ καλά τις πατάτες , τυλίγουμε μια μια σε αλουμινόχαρτο 
πασπαλίζουμε με χοντρό αλάτι 
Βάζουμε σε ταψί ή απευθείας στην σχάρα του φούρνο και ψήνουμε σε
προθερμασμένο φούρνο για 1 ώρα στους 170~180 βαθμούς.

Παράλληλα στο φούρνο ψήνουμε για 2~3 λεπτά το μπέικον και μετά το ψιλοκόβουμε.

Σε βαθύ πιάτο ανακατεύουμε όλα τα υλικά μας , το τυρί , το γιαούρτι , το σκόρδο , το μπέικον. Αλατοπιπερώνουμε , προσθέτουμε πάπρικα και σουσάμι.

Μόλις οι πατάτες μας είναι έτοιμες και , ανοίγουμε προσεκτικά το αλουμινόχαρτο , κάνουμε μια σχισμή με το μαχαίρι και γεμίζουμε με το μείγμα μας.
Σερβίρουμε αμέσως.


Καλή επιτυχία!


Τ' αγόρι μου , τ' αγόρι μου , τ' αγορι μου ....





... γιορτάζει σήμερα , αναφέρομαι στον γιό μου!

σας κερνάμε απο τα μπισκοτάκια - σάντουιτσ που φτιάξαμε
εχτές το απόγευμα για να κεράσει σήμερα τους φίλους
του στο προνήπιο!


Φτιάξαμε τη συνταγή από τα μπισκότα
 http://www.megatv.com/glykesalximies/default.asp?catid=21930&subid=2&pubid=17163761#toppage 
του Σ.Παρλιάρου , κόψαμε με κουπάτ σε σχήμα που θέλαμε , γεμίσαμε με μερέντα , καλύψαμε την επιφάνεια με γλυκό βανίλια και στολίσαμε με χρωματιστή τρούφα. Το διασκεδάσαμε , φάγαμε τα μισά σχεδόν ζωάκια κατά την διάρκεια και σήμερα το πρωί έφυγε ευτυχισμένος για το σχολείο του
κρατώντας  τα κουτιά με τις δημιουργίες του! :-)











Μικρέ μου "μάγε" να ξέρεις ...

Θα είμαι εδώ σε ότι ονειρευτείς,
θα είμαι εδώ για ότι και αν σκεφτείς

θα είμαι εδώ σε κάθε μεγάλη σου χαρά
θα είμαι εδώ και στις μικρές στενάχωρες στιγμές

Και όταν τα δικά σου φτερά ανοίξεις και θελήσεις να πετάξεις
μακρυά ... κι' ας είμαι αόρατη , το ξέρεις θα είμαι εδώ ,
να σ' αγκαλιάζω δίχως τα χέρια μου να σ' ακουμπούν
να σου γελώ δίχως να με ακούς ...

κι'ομώς να ξέρεις αγόρι μου , θα είμαι εδώ παντουχού παρών
όποτε και για όσο με χρειάζεσαι ...

Είσαι σπουδαίο παιδί και είμαι πολύ περήφανη για εσένα!
Χρόνια σου πολλά , χρόνια καλά , χρόνια ευτυχισμένα
Χαραλάμπη μου , σ' αγαπώ
η μαμά






Ο Άγιος Χαράλαμπος ή Χαραλάμπης (89-202) είναι Άγιος της Ορθοδόξου Εκκλησίας ο οποίος έζησε κατά τον 1ο και 2ο αιώνα. Υπήρξε πρεσβύτερος στη Μαγνησία της Μικράς Ασίας και έδωσε μαρτυρικώς τη ζωή του. Τα μόνα στοιχεία που έχουμε περί του βίου του προέρχονται από συναξάρια και είναι ιδιαίτερα συνοπτικά[1].
Ο Άγιος Χαράλαμπος έδρασε κατά το 2ο αιώνα στη Μικρά Ασία. Στην εποχή του βασιλιάς ήταν ο Σεπτίμος Σεβήρος (193-211), ενώ ο Λουκιανός ήταν ο ηγεμόνας της πόλης. Ο ίδιος υπήρξε φλογερός διδάσκαλος της χριστιανικής πίστεως και έτσι συνελήφθη ενώ δίδασκε, ύστερα από εντολή του ηγεμόνα της πόλης. Μετά από βασανιστήρια και εν μέσω θαυμάτων, οι βασανιστές του Πορφύριος και Βάπτος, όπως και τρεις γυναίκες πίστεψαν στο Χριστό, ενώ αφού θεράπευσε το Λικίνιο αφέθηκε ελεύθερος[2]. Το γεγονός εξόργισε τον Βασιλιά, με αποτέλεσμα να διατάξει τη σύλληψή του και τη μεταφορά του στη Ρώμη. Εκεί οδηγήθηκε σε νέα βασανιστήρια. Ο Χαράλαμπος όμως παρέμεινε σταθερός στην πίστη του, πραγματοποιώντας και νέα θαύματα[3]. Κατά τη διάρκεια παραμονής του μάλιστα στις φυλακές, η Γαλήνη, η κόρη του Σεβήρου ασπάστηκε το χριστιανισμό. Τελικά ο δήμιος αποκεφάλισε τον Άγιο Χαράλαμπο, όπως και τις τρεις γυναίκες. Ήταν 113 ετών. Η μνήμη του τιμάται στις 10 Φεβρουαρίου.
Η τίμια κάρα του Αγίου σήμερα φυλάσσεται στο μοναστήρι του Αγίου Στεφάνου στα Μετέωρα.

διαβάστε περισσότερα : http://el.orthodoxwiki.org/%CE%A7%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%82,_%CE%86%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82

Τελευταίος Σταθμός , Γεώργιος Σεφέρης


Λίγες οι νύχτες με φεγγάρι που μ' αρέσαν.
Τ' αλφαβητάρι των άστρων που συλλαβίζεις
όπως το φέρνει ο κόπος της τελειωμένης μέρας
και βγάζεις άλλα νοήματα και άλλες ελπίδες,
πιο καθαρά μπορείς να το διαβάσεις.
Τώρα που κάθομαι άνεργος και λογαριάζω
λίγα φεγγάρια απόμειναν στην μνήμη,
νησιά, χρώμα θλιμμένης Παναγιάς, αργά στην χάση
ή φεγγαρόφωτα σε πολιτείες του βοριά ρίχνοντας κάποτε
σε ταραγμένους δρόμους ποταμούς και μέλη ανθρώπων
βαριά μια νάρκη.

Κι όμως χτές βράδυ εδώ, σε τούτη τη στερνή μας σκάλα
όπου προσμένουμε την ώρα της επιστροφής μας να χαράξει
σαν ένα χρέος παλιό, μονέδα που έμεινε για χρόνια
στην κάσα ενός φιλάργυρου, και τέλος
ήρθε η στιγμή της πλερωμής κι ακούγονται
νομίσματα να πέφτουν στο τραπέζι,
σε τούτο το τυρρηνικό χωριό, πίσω από τη θάλασσα του Σαλέρνο
πίσω από τα λιμάνια του γυρισμού, στην άκρη
μιάς φθινοπωρινής μπόρας, το φεγγάρι
ξεπέρασε τα σύννεφα, και γίναν
τα σπίτια στην αντίπερα πλαγιά από σμάλτο.
Σιωπές αγαπημένες της σελήνης.
Είναι και αυτός ένας ειρμός της σκέψης, ένας τρόπος
ν' αρχίσεις να μιλάς για πράγματα που ομολογείς
δύσκολα, σε ώρες που δεν βαστάς, σε φίλο
που ξέφυγε κρυφά και φέρνει
μαντάτα από το σπίτι κι από τους συντρόφους,
και βιάζεσαι ν' ανοίξεις τη καρδιά σου
μη σε προλάβει η ξενιτιά και τον αλλάξει.

Ερχόμαστε απ' την Αραπιά, την Αίγυπτο, την Παλαιστίνη
τη Συρία,
το κρατίδιο
της Κομμαγηνής πού' σβησε σαν το μικρό λυχνάρι
πολλές φορές γυρίζει στο μυαλό μας,
και πολιτείες μεγάλες που έζησαν χιλιάδες χρόνια
κι' έπειτα απόμειναν τόπος βοσκής για τις γκαμούζες
χωράφια για ζαχαροκάλαμα και καλαμπόκια.
Ερχόμαστε απ' την άμμο της έρημος απ΄ τις θάλασσες του Πρωτέα,
ψυχές μαραγκιασμένες από δημόσιες αμαρτίες,
καθένας κι ένα αξίωμα σαν το πουλί μες το κλουβί του. 
Το βροχερό φθινόπωρο σ' αυτή τη γούβα
κακοφορμίζει την πληγή του καθενός μας
ή αυτό που θά' λεγες αλλιώς, νέμεση μοίρα
ή μονάχα κακές συνήθειες, δόλο και απάτη,
ή ακόμα ιδιοτέλεια να καρπωθείς το αίμα των άλλων.
Εύκολα τρίβεται ο άνθρωπος μες τους πολέμους,
ο άνθρωπος είναι μαλακός, ένα δεμάτι χόρτο,
χείλια και δάχτυλα που λαχταρούν ένα άσπρο στήθος
μάτια που μισοκλείνουν στο λαμπύρισμα της μέρας
και πόδια που θα τρέχανε στο παραμικρό σφύριγμα του κέρδους. 
Ο άνθρωπος είναι μαλακός και διψασμένος σαν το χόρτο,
άπληστος σαν το χόρτο, ρίζες τα νεύρα του κι απλώνουν,
σαν έρθει ο θέρος
άλλοι φωνάζουνε για να ξορκίσουν το δαιμονικό
άλλοι μπερδεύονται μες στ' άγαθά τους, άλλοι ρητορεύουν.
Αλλά τα ξόρκια τα' αγαθά τις ρητορείες,
σαν είναι οι ζωντανοί μακριά, τι θα τα κάνεις;
Μήπως ο άνθρωπος είναι άλλο πράγμα;
Μην είναι αυτό που μεταδίνει ζωή;
Καιρός του σπείρειν, καιρός του θερίζειν.  
Πάλι τα ίδια και τα ίδια, θα μου πεις, φίλε.
Όμως τη σκέψη του πρόσφυγα τη σκέψη του αιχμαλώτου
τη σκέψη
του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια
δοκίμασε να την αλλάξεις, δεν μπορείς. 
Ίσως και να' θελε να μείνει βασιλιάς ανθρωποφάγων
ξοδεύοντας δυνάμεις που κανείς δεν αγοράζει,
να σεργιανά μέσα σε κάμπους αγαπάνθων
ν' ακούει τα τουμπελέκια κάτω απ' το δέντρο του μπαμπού,
καθώς χορεύουν οι αυλικοί με τερατώδεις προσωπίδες.
Όμως ο τόπος που τον πελεκούν και που τον καίνε σαν
το πεύκο, και τον βλέπεις
είτε στο σκοτεινό βαγόνι, χωρίς νερό, σπασμένα τζάμια,
νύχτες και νύχτες
είτε στο πυρωμένο πλοίο που θα βουλιάξει καθώς το δείχνουν
οι στατιστικές,
ετούτα ρίζωσαν μες το μυαλό και δεν αλλάζουν
ετούτα φύτεψαν εικόνες ίδιες με τα δέντρα εκείνα
που ρίχνουν τα κλωνάρια τους μες στα παρθένα δάση
κι αυτά καρφώνουνται στο χώμα και ξαναφυτρώνουν δρασκελώντας λεύγες και λεύγες,
ένα παρθένο δάσος σκοτωμένων φίλων το μυαλό μας,
κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές
είναι γιατί τ' ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη
δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή
γιατί είναι αμίλητη και προχωράει,
στάζει τη μέρα, στάζει στον ύπνο
μνησιπήμων πόνος.
Να μιλήσω για ήρωες να μιλήσω για ήρωες : ο Μιχάλης
που έφυγε μ' ανοιχτές πληγές απ' το νοσοκομείο
ίσως μιλούσε για ήρωες όταν, τη νύχτα εκείνη
που έσερνε το ποδάρι του μες στη συσκοτισμένη πολιτεία,
ούρλιαζε ψηλαφώντας τον πόνο μας, " Στα σκοτεινά πηγαίνουμε, στα σκοτεινά προχωρούμε..."
Οι ήρωες προχωρούν στα σκοτεινά.  

Λίγες οι νύχτες με φεγγάρι που μ' αρέσουν.  
 
-----------------------------------------------
 
 
Ο  Γιώργος Σεφέρης είναι ένας  διαχρονικός , αγαπημένος και φυσικά
 από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές και εκ των δύο μοναδικών βραβευμένων με το Νόμπελ Λογοτεχνίας Ελλήνων μαζί με τον Οδυσσέα Ελύτη